Dózsa György úti baleset - elsőbbségadás vs. gyorshajtás

Három nappal ezelőtt szörnyű baleset történt a Dózsa György úton, amelyben két ember életét vesztette. Őszinte részvétem az elhunytak családjának! 

Ahogy telnek a napok, egyre több információ jelenik meg, sőt, a Citroen autónak ütköző Mercedes vezetője maga is megszólalt a balesettel kapcsolatban, és azt mondta, hogy a Citroen volt a felelős a balesetért, mivel nem adott neki elsőbbséget, amikor ő egy BMW-t kielőzve a belső sávban ütközött a balra kanyarodó autóval.

(Kép forrása: 24.hu)

Én próbálok ilyenkor is kicsit jogász maradni - bár elég nehéz be kell valljam -, és nem civilként véleményt nyilvánítani, nézzük tehát meg, hogy jogilag hogyan alakul a felelősség, ha az egyik jármű nem adja meg az elsőbbséget, a másik pedig gyorsan hajt.

1. A KRESZ-ben kimondhatjuk, hogy az egyik aranyszabály az elsőbbségadási kötelezettség szabálya. Ennek a követelménynek mindig, minden helyzetben érvényesülnie kell.

2. Ezen okból - miként ezt Legfelsőbb Bírósági ítéletek is megállapították - a közúti közlekedés szabályai szerint elsőbbségadásra kötelezett általában akkor is felelősséggel tartozik az elsőbbségadási szabályok megszegéséért, ha az elsőbbségre jogosult a megengedett sebességet túllépte. Tehát olyan manőver előtt, ahol elsőbbségadási kötelezettség áll fenn, még a gyorshajtó autónak is elsőbbséget kell adnunk főszabály szerint.

3. Viszont - most jön a lényeg! - kizárhatja az elsőbbségadásra kötelezett felelősségét az, ha az elsőbbségadási kötelezettsége szempontjából jelentős körülményeket az elsőbbségre jogosult szabályszegése következtében nem észlelhette, vagy ha e körülményekre nézve az elsőbbségre jogosult megtévesztette.

Akkor a harmadik pontot lefordítom magyarra: ha azért nem észlelhette az elsőbbségadásra kötelezett azt, hogy neki elsőbbséget kell adnia, mert a manőver megkezdésekor a jármű annyira gyorsan ment, akkor ez kizárhatja a felelősségét.

Nem szeretnék prejudikálni, mert nem ismerem a részleteket, de ha a tanúknak és a Mercedeses saját nyilatkozatának - "adtam egy gázt", "lehet, hogy gyorsabban mentem" - lehet hinni, akkor egy 100 km/h körül haladó autót, ami ráadásul egy másik autó mögül előz ki, városi körülmények között nem lehet észlelni, és nem is lehet az ő ekkora sebességével számolni. Nyilvánvalóan az eljárás során azt is vizsgálni fogják az autók sebessége mellett, hogy a sebességhatár betartása esetén a baleset bekövetkezett volna vagy sem, illetve hogy mely személy milyen mértékben hatott közre a baleset bekövetkeztében.

Amikor néhány évvel ezelőtt a büntetőjogi szakvizsgámon ez volt a kérdés, nem gondoltam volna, hogy egy ilyen szomorú esettel kapcsolatban fogom egyszer elővenni ezt a tudást. Nem szeretném, ha még egyszer így kellene történnie.

drbakonyililla.blog.hu

www.facebook.com/drbakonyililla