BKV sztrájk - avagy a sztrájkjogról röviden, érthetően

A BKV 2 nagy szakszervezete bejelentette, hogy a húsvéti ünnepet követően, április 18-án 0 órától háromnapos sztrájkba kezdenek, melyet április 24-én egy ötnapossal folytatnak, amennyiben addig nem tudnak megállapodni a munkáltatóval a béremelésekkel kapcsolatban.

Mint budapesti dolgozó, BKV-t használó ember én is kiborultam, hogy most akkor mivel fogok közlekedni, de megszólalt bennem a jogász, hogy nézzük csak meg, hogy jogi szempontból mit jelent a sztrájk!

 

Először is rögzítenünk kell, hogy a sztrájkjog - a munkabeszüntetéshez való jog - a dolgozók fontos demokratikus szabadságjoga, mely az Alaptörvényben és nemzetközi szerződésekben is kinyilvánításra került, a dolgozók gazdasági és szociális érdekeinek biztosítására szolgál.

A sztrájkban történő részvétel önkéntes, és sem az abban történő részvételért, sem az abból kimaradásért nem érheti hátrány a dolgozót. Ha jogszerű a sztrájk, akkor nem róható fel a dolgozónak, hogy a munkaviszonyból folyó alapvető kötelezettségének, a munkavégzésnek nem tett eleget, és a másik oldalon nem részesülhet hátrányban az, aki nem vett részt benne, így például a munkabeszüntetés folytán elért eredmények ugyanúgy megilletik őt is.

Azonban visszaélésszerűen nem gyakorolható a sztrájk joga, ugyanis ez annak jogellenességét eredményezi. Nem jogszerű a sztrájk akkor sem, ha kollektív szerződés rendelkezéseinek megváltoztatására irányul, egyedi munkáltatói intézkedéssel szemben történik - ami miatt bírósági eljárásnak lenne helye -, az Alaptörvénnyel ellentétes célra irányul, vagy ha a felek az együttműködési kötelezettségüknek nem tesznek eleget, nem előzi meg ún. egyeztető eljárás a sztrájkot. A most aktuális sztrájknál volt egyeztető eljárás, mely sikertelenül zárult.

A sztrájk nem gyakorolható azonban bármely munkáltatónál, illetve bármely esetben ez a jog, ugyanis nincs helye sztrájknak az igazságszolgáltatási szerveknél, a Magyar Honvédségnél, a rendvédelmi, rendészeti szerveknél és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatoknál, illetve az államigazgatási szerveknél sajátos szabályok mellett gyakorolható a sztrájk joga, de a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál a hivatásos állományúak egyáltalán nem jogosultak a sztrájkjog gyakorlására. Nincs helye továbbá a sztrájknak, ha az az életet, az egészséget, a testi épséget vagy a környezetet közvetlenül és súlyosan veszélyeztetné, vagy elemi kár elhárítását gátolná.

A sztrájkot sokan úgy képzelik el, hogy egyetlen járat sem indul el, megszűnik a tömegközlekedés, ez azonban nem így lesz, mivel a jogszabályok szerint az ún. elégséges szolgáltatást biztosítani kell, mely egy csökkentett mértékű, a normál működésnél alacsonyabb szintű, de azt még el nem lehetetlenítő közszolgáltatás értendő. Éppen ennek pontos módjáról egyeztetnek a felek a napokban.

Az elégséges szint a jogszabályok alapján a járatok 66%-ának elindítását jelenti. Itt azonban van egy kiskapu! Ugyanis csak a sztrájk első napjain kell minden órában, minden viszonylaton üzemeltetni a járművek 66%-át, a második napoktól - azért írom így, mert két meghirdetett sztrájk-időszakról beszélünk - viszont csak napi átlagban kell a 66%-os követelményt teljesíteni, illetve reggel 6-tól 9-ig és délután 15-től 18-ig óránként is teljesülnie kell a 66%.nak. A köztes időszakban azonban a járműveket akár úgy is tudják üzemeltetni, hogy bizonyos órákban ne induljon el egy jármű sem. Sőt, a közlemények alapján ez kifejezetten így fog történni, így az első napon csak jelzés szintjén marad ki néhány járat, utána azonban az a terv, hogy az érintett járatok este 6 óra után egyáltalán nem fognak közlekedni. (A hév és sok buszjárat nem érintett, mivel ezeket alvállalkozók, illetve a MÁV üzemelteti.)

Tehát amikor a 6-os villamos megállójában várunk a következő szerelvényre a sztrájk ideje alatt, akkor gondoljunk arra, hogy ez egy demokratikus jogintézmény, és örömteli, hogy még lehet ezzel élni :) Tudom, nem vagyok vicces, és én sem nevettem ennyire, amikor az Air France törölte sztrájk miatt a járatunkat, ezért plusz egy átszállással, plusz 1-2 napi úttal, 1-2 nappal később tudtunk utazni 9 felé bontott csoportban, különböző járatokkal, különböző időpontokban...

A blogra a jobb felső sarokban fel tudnak iratkozni, és a friss bejegyzéseimet a www.facebook.com/drbakonyililla oldalon is tudják követni!